Artystka otrzymała niemieckie stypendium Akademii Schloss Solitude w Stuttgarcie w czasie, gdy trwała debata o wstrzymaniu budowy Nord Stream 2. Jej praca opowiada o kryzysie energetycznym, przez który rosną ceny paliw w Polsce i na świecie. Otrzymane stypendium, za zgodą instytucji, od której je dostała, artystka inwestuje w złoto – symbol lokaty odpornej na kryzysowe wahania. Konstruuje z niego instrument muzyczny wzorowany na ludowej piszczałce, który może być sposobem na łatwą komunikację dźwiękową w przestrzeniach miast podczas przerw w dostawach prądu. Delikatne dźwięki wydawane przez mieszczącą się w dłoni piszczałkę mogą pomóc odnaleźć się w ciemnych ulicach podczas spodziewanego blackoutu.

 


Barbara Gryka

Barbara Gryka pochodzi z polskiej wsi Końskowola. Jest absolwentką Wydziału Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2019 roku uzyskała dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki. Obecnie jest doktorantką w Pracowni Przestrzeni Działania Dźwięku, prowadzonej przez dr hab. Katarzynę Krakowiak, na macierzystej uczelni. W swojej praktyce zajmuje się działaniami performatywnymi. Pracuje z ludźmi, którzy niekoniecznie zajmują się sztuką. Jej ulubionym zajęciem jest rozmawianie, lubi też podglądać innych ludzi, ich zachowania i styl życia. W projekcie „Architektura od Środka”, odwiedzała swoich sąsiadów w Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, pukając do ich drzwi i prosząc o rozmowę. Ma w planach dalsze odwiedzanie modernistycznych polskich blokowisk. W „Tańcu Motocykli” przewodziła grupie ośmiu mężczyzn na motocyklach, którzy tańczyli lubelski taniec ludowy.

Rok powstania: 2021
rurka ze złota