Według oficjalnych danych z 2021 roku w Warszawie na tysiąc mieszkańców przypada 812 samochodów osobowych i liczba ta stale rośnie. To znacznie większy odsetek niż w wielu europejskich stolicach. Liczba samochodów ma ogromny wpływ na kształt naszych ulic. Latami rosła presja na tworzenie nowych miejsc parkingowych, dokładanie kolejnych pasów ruchu, co miało rzekomo rozładować korki. Nic takiego się nie wydarzyło. Poszerzanie jezdni prowadzi paradoksalnie do zwiększenia liczby aut na drodze, a co za tym idzie, zwiększania się zatorów i wydłużania czasu podróży. Najwyższa pora zdać sobie sprawę z praw fizyki. Przestrzeń miejska nie jest z gumy i ma swoją określoną pojemność. Zajęcie jej pod nowe pasy ruchu czy parkingi zmniejszy ilość miejsca dla pieszych, rowerzystów i zieleń przyuliczną. Przyczyną korków czy trudności ze znalezieniem miejsc do parkowania jest tylko i wyłącznie to, że aut w mieście jest za dużo.


Jan Mencwel, Kaja Kusztra, Michał Grzymała

Michał Grzymała jest architektem, absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Institute for Advanced Architecture of Catalonia. Projektant wystaw i eksponatów interaktywnych w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Zajmuje się opracowywaniem nowych sposobów opowiadania historii i przekazywania informacji. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Kaja Kusztra jest projektantką i artystką wizualną. Pracuje jako nauczycielka na Wydziale Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Komunikacji Wizualnej. Współtwórczyni i członkini Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik”, który zawiązał się przy warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę. W jej pracach często pojawia się wątek sprzeciwu wobec utowarowienia wiedzy.

 

 

Rok powstania: 2022
grafika cyfrowa
Dzięki uprzejmości Artystów