Tytułowe „piaski pustyni” to połączenie dwóch nazw lakierów samochodowych. Karoseria samochodu marki Volvo została zamieniona w małe drony. Bezpieczny rodzinny samochód, przekształcony w aparaty wojenne, to z jednej strony wizualizacja przejścia z epoki samochodów osobowych w epokę dronów: bezzałogowych urządzeń latających, wykorzystywanych jako maszyna do zabijania, szpiegowania, fotografowania, filmowania i lokalizowania obiektów i ludzi. Z drugiej strony jest to dramatyczna opowieść o rozpadzie rodziny, więzi, wspólnoty i przyjaźni na rzecz wojny domowej, nierównej walki, ataku na bezbronną, ufną osobę z powietrza. To praca o końcu poczucia osobistego bezpieczeństwa.

 


Zuzanna Janin

Zuzanna Janin tworzy rzeźby, instalacje, wideo, fotografie i performanse. Jest także twórczynią sztuki performatywnej na scenie teatralnej. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także stypendystką ECAV (École Cantonale d’Art du Valais w Sierre). Doktorat obroniła na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w 2016, habilitację na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2020. Artystka wykłada w IS PAN. Interesują ją przestrzeń, pamięć i czas, a także stany „pomiędzy”. Przekształca odpady i resztki w obiekty i rzeźby, a także w pionierski sposób wykorzystuje materiały, tworząc rzeźby z waty cukrowej, ubrań, jedwabiu spadochronowego czy dmuchanych form. Brała udział w Sydney Biennale (1992), Istanbul Biennial (1992), Soonsbeek (1993), Liverpool Biennial (1996), Biennale w Łodzi (2010) i Biennale w Wenecji (2011), a także pokazie Kolekcja rzeźby XX i XXI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie (2022). Jej prace pokazywane były m.in. w Museum of Contemporary Art Chicago, Hamburger Bahnhof w Berlinie, TOP Museum w Tokio, Kunstmuseum w Bernie, Kunsthalle w Wiedniu, MAM w Rio de Janeiro, Salzburger Kunstverein, Jeu de Pomme w Paryżu, Japanese Palace w Dreźnie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Rok powstania: 2015
cięta karoseria samochodowa, elementy wyposażenia i konstrukcji samochodu
Dzięki uprzejmości Artystki