W czasie przygotowań do Marszu Niepodległości w 2021 roku artysta obserwował ogrodzone płotami materiały budowlane w centrum Warszawy. Ich przeniesienie z Ronda Dmowskiego miało uchronić przestrzeń miasta przed dewastacją mienia, jak w czasie „Bitwy o Empik” rok wcześniej. Materiały służące do budowy nawierzchni w Śródmieściu nie zostały przesunięte, by poprawić komfort ludzi, ale na mocy dekretu wojewody, by chronić mieszkańców przed wybuchami agresji wśród manifestantów. Artysta odwołuje się do sztuki Charlotte Posenenske, która używała technologii i postępu à rebours, wywiedzionej z masowej produkcji i standaryzacji. Dawne standardy remontów ulic mogą nabrać w przyszłości innego znaczenia. Przykładem są przejścia podziemne, które były w latach 70. XX w. uznawane za rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo pieszym, a dziś są zasypywane.


Jan Domicz

Jan Domicz tworzy wideo, obiekty i instalacje. Jest absolwentem Städelschule we Frankfurcie i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W swoich pracach używa narracyjnego potencjału przestrzeni oraz jej socjopolitycznych implikacji. Interesuje go przecięcie miejsc prywatnych i publicznych. Wystawia w Polsce i za granicą, m.in. na Biennale Architektury w Wenecji i Muzeum Sztuki Nowoczesnej we Frankfurcie. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Poza praktyką artystyczną, prowadzi quasi-kuratorski projekt “Office for Narrated Spaces”. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Rok powstania: 2022
beton, stal, szkło, guma, lakier
Dzięki uprzejmości Artysty. Praca zrealizowana we współpracy z firmą AMS oraz Zarządem Dróg Miejskich.