Wbrew pozorom topienie lampy samochodowej nie różni się bardzo od topienia sera, nawet jeśli konsekwencje wydają się znacznie poważniejsze mniej przewidywalne. Strach przed nimi każe nam postrzegać destrukcję jako katastrofę, podczas gdy w rzeczywistości kontrolowane zniszczenie to warunek odrodzenia. Pozwala wydobyć piękno obiektu i zamienić tęsknotę za tym, czym dana rzecz była, w ekscytację na widok tego, czym się staje.

Samochód traci swoją wartość, gdy przestaje być użyteczny na zasadach, które mu przypisano. Staje się wrakiem. Ale dlaczego? Zniszczenie może być równie konstruktywne, jak każdy inny proces twórczy. Jedyny warunek: pogodzenie się z bezpowrotnie utraconą formą przedmiotu. Dopiero wtedy możemy spojrzeć na „Fondue" jak na opowieść nie o utracie znaczeń, ale o zastępowaniu ich nowymi i w pełni docenić urok roztopionej lampy.

 

Tekst: Patrycja Krekora


Ada Zielińska

Ada Zielińska jest artystką wizualną, fotografką, autorką instalacji. W swoich pracach podejmuje próbę dokumentacji otaczających ją katastrof i konfrontowania się z dezintegracją. Obserwacja tych momentów jest formą specyficznej autoterapii, zaś uchwycone na fotografiach wypadki stają się autorską notatką na temat otaczającego artystkę świata, usiłowaniem odzyskania kontroli nad tym, co nieuchronnie się kończy. Jest absolwentką Sztuki Mediów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, obecnie studentką Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie.

 

Rok powstania: 2018
fragmenty samochodów
Dzięki uprzejmości Artystki i Galerii Propaganda