Prezentujemy pojawienie się na mapie Warszawy Alej Jerozolimskich, ich rozwój i dzisiejszy stan. Od pustego miejsca, poprzez Aleję – pisaną w liczbie pojedynczej – obsadzoną w XIX w. topolami, aż po ważną arterię komunikacyjną: wraz z pojawieniem się dworca, mostu Poniatowskiego, linii średnicowej, Warszawskiej Kolejki Dojazdowej oraz poszerzenia ulicy po wojnie. Aleje są dziś złośliwie nazywane są Trasą Jerozolimską, ze względu na prymat samochodów i asfaltu oraz dominującą funkcję komunikacyjną. Nowym wydarzeniem w życiu Alej są naziemne przejścia dla pieszych oraz plany ponownego zazielenienia.


Maria Sołtys

Maria Sołtys jest z wykształcenia architektką, z zawodu projektantką architektury i planów zagospodarowania przestrzennego. Działa w Stowarzyszeniu Architektów Polskich SARP, od 15 lat popularyzuje warszawską urbanistykę i historię architektury. Jest też członkiem Izby Architektów. Od kilku lat współpracuje z Centrum Interpretacji Zabytków (seria wykładów: „Warszawa – miasto na progach rozwoju", 2013; „Między stołecznością a metropolią", 2014). Autorka „Urbanistycznych źródeł odbudowy" – jednego z tematów wystawy „Spór o odbudowę" (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, WARSZAWA W BUDOWIE 7, 2015).

 

Rok powstania: 2022