Kiedy cały świat debatuje o przyszłości paliw, Alenso tworzy instalację, która ukazuje niepewność związaną z zawirowaniami gospodarczymi. Dotyczy to zwłaszcza krajów, które stoją w obliczu „przekleństwa zasobów” – takich jak Wenezuela, gdzie znajdują się drugie co do wielkości na świecie rezerwy ropy naftowej. Rosja użyła gospodarki paliwami do szantażu Zachodu w czasie wojny w Ukrainie. Z kolei surowce w innych częściach globu, jak właśnie w Wenezueli, przyczyniają się do kryzysów humanitarnych i gospodarczych. Tytuł pracy odnosi się do prognozowanej stopy inflacji w Wenezueli w roku 2018. Przedmioty tworzące instalację oddają katastroficzny nastrój kryzysu, są wyrazem zrezygnowania i melancholii. Wydają się tylko figurami na szachownicy w grze większej od nich samych.


Ana Alenso

Ana Alenso jest wenezuelską artystką tworzącą instalacje, składające się często z przedmiotów znalezionych na złomowiskach. Fundamentem jej prac są badania i opracowania naukowe, a także wymiana interpersonalna z działaczami ekologicznymi. Podejmuje tematykę globalnej zależności od zasobów i towarzyszącej jej eksploatacji politycznej, społecznej i ekonomicznej. Jest absolwentką malarstwa Armando Reverón Institute of Fine Arts w Caracas, Media Art and Design w Bauhaus Universität w Weimarze (2012) i Art in Context w Universität der Künste w Berlinie (2015). Odbyła rezydencje artystyczne m.in. w Goethe Institut, Chile (2019); Villa Sträuli, Winterthur (2020). Wystawia na świecie od 2005 roku. Mieszka i pracuje w Berlinie i Caracas.

Rok powstania: 2018
banknoty wenezuelskie, beczka po oleju, wykrywacz fałszywych banknotów, druk atramentowy na płótnie, lampa LED, budka PCV, wzmacniacz, złom, dmuchawa do liści, odkurzacz