Seminarium samochodowe z Martą Żakowską
WARSZAWA W BUDOWIE 14

Samochód to najważniejszy przedmiot miejski XX i XXI wieku. Nie istnieje żaden inny obiekt, który miałby tak silny wpływ na kształtowanie się miast i społeczności miejskich w poprzednim stuleciu. Jego najbliższe losy będą też miały zasadniczy wpływ na jakość naszego życia i zdrowia w miastach w XXI wieku. Podczas spotkania zajrzyjmy do historii i źródeł naszej relacji z samochodami i warszawskiej choroby samochodowej. Prowadzenie: Marta Żakowska.

Wojciech Galeński, kierowca autobusu miejskiego, popularyzator pojęcia „samochodoza" i autor funkcjonującego pod tą nazwą od ponad dekady kanału na YouTube (obecnie kanał ma ponad 73 000 subskrybentów i ponad 25 milionów wyświetleń).

Polska została opanowana przez dziwną chorobę cywilizacyjną – SAMOCHODOZĘ. Występuje u niektórych osób kierujących samochodami. Osoby dotknięte tą chorobą sprawiają wrażenie całkowitego uzależnienia od samochodu jako jedynego środka lokomocji. Często, nie zważając na przepisy i otoczenie, powodują niszczenie mienia publicznego i prywatnego, a także zagrażają zdrowiu i życiu innych osób, zwierząt oraz roślinności. Do tej pory nie jest znane lekarstwo na tę chorobę, więc na tym kanale pokazujemy objawy oraz metody leczenia objawowego. Galeński opowiada, że samochodoza rozwija się najczęściej na połączeniu egoizmu z głupotą. Dodaje, że swoimi filmikami stara się zwrócić uwagę społeczeństwa, mediów i władz na problem z nielegalnym parkowaniem i jeżdżeniem po miejscach nieprzeznaczonych i nieprzystosowanych do ruchu samochodów, które nieustannie narastają. Podobnie jak skala przyzwolenia na takie zachowania, nawet wśród policjantów.

„W mojej pracy w ramach Samochodozy zależy mi na pracy dla słabszych ludzi – bo w starciu z samochodami jesteśmy bezsilni, mówi Galeński. Jestem ich głosem. Jak jako kierowca autobusu miejskiego widzę co i rusz ludzi za kółkiem, którzy wjeżdżają sobie na chodnik i blokują go, parkują, a obok widzę kobietę z wózkiem, lub na wózku, pana przy balkoniku albo dziecko o kulach, rusza mnie coś w środku – opowiada. Bo wiem, że może w pełni sprawna osoba przejdzie jezdnią dookoła auta, czy trawnikiem, ale ktoś słabszy już nie da rady.

Od 30 lat samochodami można w Polsce wjeżdżać wszędzie i kierowcy z tego korzystają. Służby to rozumieją i tolerują. Jak dzwonię czasami do Straży Miejskiej na Policję, wzywam i tłumaczę, że tak nie można, to słyszę np. – No tak nie można, ale wie Pan… – Nie. Nie wiem. Policjant powinien powiedzieć – Dziękujemy Panu za postawę obywatelską. Do widzenia – I tyle. A kwadrans później wlepić mandat kierowcy za to zachowanie. I następny. I następny. I następny. Mam przygotowane dwa filmy do publikacji, na których zgłaszam coś, tłumaczę godzinę, pokazuję policjantowi krew na chodniku – kurier samochodowy przejechał dziadka, po trzech miesiącach umarł w szpitalu. Pokazuję, że znowu to samo, na chodniku, znowu ciężarówka, nawet tej samej firmy. – Proszę Pana, ale widzi Pan tu gdzieś teraz świeżą krew? Ten kogoś potrącił? Proszę Pana, my nie jesteśmy od gdybania – I poucza kierowcę".

A ten – prawdopodobnie – ma to pouczenie gdzieś.

Dlaczego? I jak to możliwe?

Na seminarium rozmawiać będziemy wokół fragmentów tekstów – akapitów rozrzuconych na stole.

Przed spotkaniem polecamy lekturę książki „Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi” Janette Sadik-Khan i Setha Solomonowa, ale nie jest to konieczne.

Na spotkanie obowiązują zapisy pod adresem: zapisy@artmuseum.pl (maksymalnie 20 osób w wieku od 15 lat, decyduje kolejność zgłoszeń).